www
|
1541.08.26 Лист, писаный до старосты черкаского, кн(я)зя Андрея / Глебовича Пронского, абы козаков до земли татарско[ch279] для / взрушеня перемиря с ц(а)рем перекопским не всылал и своволных / имат[ь] казалъ под срокгимъ караньем. / Жикгимонт, Божью м(и)л(о)ст(ь)ю. / Старосте черкаскому, кн(я)зю Анъдрею Глебовичу Пронскому.
Што есмо / первей того многокроть до васъ писали под ласкою нашою г(о)с(по)д(а)ръскою и под / грознымъ каранемъ, прыказуючы, абы есте на то добрую бачность / мели, ижъбы козаки тамошние на влусы татарски[ch279] не находили / и шкоды имъ никоторое не чинили. Вы николи водлугъ того роска/занья нашого г(о)с(по)д(а)ръского справоватися не хотели, и не толко козаковъ / от того повъстегали, але и сами имъ завъжды для пожытков / // [5] своих1 дозволене имъ чините на то. Для которое жъ небачности вашо[ch279] / паньства н(а)ши николи во въ покои быти не могли а велики[ch279] шкоды от по/ганства татар прыймовали.
Где жъ мы, хотечы съ царем перекопъскимъ / постановенье миру вечное прыязни учинити, и посылали до него по/сла нашого великого, пана Оникея Горностая. А через него цару самому, / и царевичомъ, мурзамъ и вланомъ его немалые поминъки послали. /
Ино цар, через великий наклад нашъ мир вечный с нами прынялъ и з докончаньемъ своимъ посла своего великого с паномъ Оникеемъ к намъ / прыслалъ. И через него въ ерлыкахъ своих писалъ, оповедаючи, ижъ / тыми разы козаки н(а)ши прышедши з невести на людей его, которые / шли до Москвы воевати на каиры ударыли, двадцат ч(е)л(о)в(е)ковъ до / смерти забили, двесте и пятдесятъ коней в них взяли, а который гонец / его до насъ посланъ былъ, тыхъ гонъцовъ его на Днепры всих погромили и статъки их побрали. А к тому, которыи люди ц(а)ря / перекопъского з быдлом своимъ кочуют у поли, тых дей людей его мно/гих казаки частокрот бьют и статъки их отбирають. А которого / гонъца послалъ до насъ казаньский цар, братъ его, ино того гонца / на Днепре погромили и статъки его побрали. Для чого жъ цар / перекопъский з великимъ обътеженьемъ до насъ писалъ, ижъ / для таковых речей николи прыезнь межы нами а панства наши / во впокои быти не могуть, одно завъжды межи поддаными н(а)ши/ми незгоды и шкоды ся становять.
Где жъ яко въ ерлыках, такъ / и въ докончаньи его такъ естъ описано и таковымъ обычаемъ / онъ з нами прыезнь братскую держати хочеть, абы вже от / того часу ни одному с подданых его шкода не была чинена от под/даных наших. Если в такомъ супокойномъ обычаи тая прыезнь / межы нами будеть захована, тогды онъ с нами мир водлуг прысяги / // [5 адв.] своее твердо держати хочеть. А если бы казаки где на влусы татарски[ch279] / прышли або которую шкоду вчинили, тогды онъ для того своею головою / в панство нашо ити а обложытись под которым замъкомъ нашимъ у/краинымъ и тое шкоды своее в[ch279]товати хочеть. Прото обачте то / сами а вырозумейте добре, которымъ обычаем тотъ мир межы нами / естъ постановенъ. И если бы, чого Боже вховай, за вашою недбалостю / которое узрушене для козаковъ тому мело стати а панъства бы / н(а)ши который впад або шкоду прыняли, ку чому бы вы за то прышли. Первей того многокроть о томъ есмо до васъ писали напоминаючы / абы есте яко сами из себе, такъ и козаковъ в таковом своволенъ/стве гамовали, вы николи от того ся повъстегати не хотели и ач-/колве мели есмо то вамъ у терпливости нашой не хотечи за то сро/кгости никоторое над вами чинити.
Нижли, кгды ся вы в томъ впа/метать не хочете, мы вже болшей того такового своволенства вашого / вамъ терпети не хочемъ, бо ачъ-колве чыните вымовы, якобы кро/ме воли и ведомости вашое казаки подданымъ ц(а)ря перекопъского / таковыи шкоды чинили. Ино то не естъ речъ слушная, абы вы вряд/ники не мели о томъ ведати, бо то залежыт не толко на васъ, врядникох, / але на кождого цнотливого, доброго а верного слуги нашого на то бачност / и пилность мети, абы ся никгды жадная речъ непожиточъная / намъ, г(о)с(по)д(а)рю, и речи посполитой не становила. И якобы т[ch279]жъ и вы / поветниковъ, врядовъ своих подданых нашихъ у ведомости або / в послушенстве своемъ не могли мети. А хто бы ся смелъ того ва/жыти, а через тое росказань[ch279] н(а)шо которую шкоду влусом татар/скимъ вчинилъ, тых бы есте мели моцно за горла имати и карати / велели, або их до насъ отсылати. Чыните вымовы речъми непо/требъными а то може кождый розумети, ижъ тымъ шкодли/вымъ речамъ земским прычына естъ того, штожъ вы для / своего пожытку дозволили есте казакомъ на влусы татарски[ch279] / // [6] наежъдчати1 и шкоды имъ чынити, а тыми их добытки напол с ними / делите. А для тыхъ ваших пожитъковъ мы, г(о)с(по)д(а)ръ, шкодуемъ, а реч посполитая великий впад прыймуеть, бо для того завъжды незгоды / и невпокой межи панъствы походять.
Гдежъ, вже хотечы за тым / листомъ нашимъ волю а росказанье н(а)шо г(о)с(по)д(а)ръско[ch279] ничымъ порушно / заховано мети, послали есмо тамъ дворенина н(а)шого Стрета и ро/сказали тых казаковъ яко в Киеве, такъ в Черкасехъ и в Каневе, кто / их колве тамъ будеть, на рейстра списати и под грозънымъ а окрутным / караньемъ нашимъ г(о)с(по)д(а)ръскимъ прыказати, абы вже то в земли ц(а)ря / перекопъского явне, яко и злодейским обычаем подданымъ его шкод / не чинили. ...
|